no pedal, no rubatto...
I wonder, who has invented that nonsense... "Worinn aber besteht der gute Vortrag? in nichts anderm als der Fertigkeit, musikalische Gedancken nach ihrem wahren Inhalte und Affect singend oder spielend dem Gehör empfindlich zu machen. Man kan durch die Verschiedenheit desselben einerley Gedancken dem Ohre so veränderlich machen, daß man kaum mehr empfindet, daß es einerley Gedancken gewesen sind. Die Gegenstände des Vortrags sind die Stärcke und Schwäche der Töne, ihr Druck, Schnellen, Ziehen, Stossen, Beben, Brechen, Halten, Schleppen und Fortgehen. Wer diese Dinge gar nicht, oder zur unrechten Zeit gebrauchet, der hat einen schlechten Vortrag."CPE Bach Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753)roughly translated"What is it, that makes a good performance? nothing else than the skill togive the ear the sensation of the musical ideas following their true meaningand affect by singing or playing the music.Different performances can change a single, identical musical phrase in away, that the ear hardly will recognize as the same musical phrase.The means of the performance are the strength or weakness of the notes,their pressure, velocity, stretching, bumping, trembling, breaking, holding,dragging and rushing. He who does not use these means or who does usethem in the wrong places has a bad performance."
I have kind of a difficult quesion. How do you teach your students to produce that simple sound that Haydn and Mozart require?
Mozart has composed enough operas, so let's go to the opera, then you will hear, how Mozart should sound.